Tip na cyklovýlet na Vysočině

Vysočina je protkána hustou sítí cyklostezek, v různých průvodcích je snadno vyhledáte. Tady je jeden tip na cyklotoulky v okolí Trhové Kamenice mimo tyto trasy, což mu na kráse určitě neubírá. Tato oblast pomezí Vysočiny a Železných hor Vám nabídne spousty pěkných výhledů na okolní řídce obydlenou krajinu s minimem civilizace.

Pokud byste nechtěli šlapat na kole, většina míst je dostupná i autem, tento článek tedy berte jako pár tipů na strávení volného dne, třeba i s dětmi, ve všech zmíněných restauračních zařízeních lze sedět i venku, uvnitř se nekouří. Nezapomeňte, že místní lesy jsou také rájem houbařů.

Pokud přece jen rozhodnete pro tuto trasu, vezměte s sebou raději turistickou mapu. Tento okruh měří asi 33 km, převážně pojedete po polní a lesní cestě, místy kamenité či plné kořenů, okruh je proto vhodný pro horská kola a je středně náročný. Začneme v obci

Krucemburk

Na náměstí můžete nechat auto a budete sledovat  ČERVENOU  turistickou značku. Můžete se v rychlosti zastavit na místním hřbitově, pod kostelem zde najdete hrob malíře Jana Zrzavého. Červená nejdříve dosti stoupá (nejprudší stoupání celé trasy) okolo tří křížů, pak Vás lesem a mezi poli (držte pořád stejný směr po polní cestě) zavede do obce

Chlum

Chlumu se napojíte na ŽLUTOU , která vás pohodlně dovede okolo malebného rybníka Januš přes les asfaltkou na hlavní, kde odbočíte doleva a  po 100m doprava do obce Milesímov a pak pod skanzen na Veselém Kopci, kde se napojíte na ZELENOU  značku.

Skanzen Veselý kopec

Veselý kopec je soubor lidových staveb, asi ho není třeba představovat, pokud zde ale budete poprvé, určitě se zdržte, lze prohlédnout po vlastní ose či s průvodcem. Každoročně se zde koná taky řada akcí. Pokud budete mít chuť se občerstvit, výborná příležitost se nabízí ve zdejší stylové hospodě. Kdyby bylo plno, další možnost občerstvení je hned na parkovišti U kováře Matěje před hlavním vchodem do skanzenu.

Dřevíkov

Zelená značka pokračuje vlevo nad parkovištěm do obce Dřevíkov, a až budete sjíždět po asfaltce z kopce, za obcí (50 m za cedulí) vede šikmo doleva polní cesta, je to zajížďka jen asi 200 m, u lesa tu najdete starý židovský hřbitov.

Svobodné Hamry

Po asfaltce sjedeme z kopce do Svobodných Hamrů. Budete míjet golfové hřiště, kde je možnost i zapůjčení vybavení. V místním roubeném hostinci, který nabízí případně i ubytování, se tak trochu zastavil čas. Určitě si tady odpočiňte. Náročnější polovina trati je ještě před Vámi.

Trhová Kamenice

Po odpočinku směřujeme stále po zelené okolo krásného rybníka a pěšinou přes pole pořád rovně do Trhové Kamenice. Přejedeme most a hlavní, pak Vás čeká stoupání směr Zubří. Budete-li mít náladu, a bude-li otevřeno, vystoupejte si na železnou rozhlednu na Zuberském kopci. Pohled z výšky na zdejší malebnou krajinu stojí za to!

Zubří

Do obce Zubří je to jen kousek (buď po zelené nebo i po asfaltce), zde odbočte doleva na ŽLUTOU  značku, která Vás povede z kopce přes Možděnice, Kocourov do obce Rovný. Stále po žluté budeme klesat podél potoka do Hudče.

Rovný, Hudeč

Hudče, malé obce s mnoha opravenými roubenkami, budete dále sledovat žlutou, čeká Vás poměrně prudší stoupání, ale na kopci Vás odmění krásný výhled do okolí. Po pravé straně je pár starých chalup.V jedné (té nejrozpadlejší) najdete kozí farmu.

Žádnou ceduli tady nehledejte, ale určitě sem zajděte, pán je velmi ochotný a rád Vám dá ochutnat vynikající sýry, tvaroh, jogurty. Jsou výborné, budete překvapeni! Doporučuji hermelín. Za farmou asi 200m bude žlutá odbočovat doprava podél stavení dolů, tak to nepřejeďte. Sešup je krátký, ale o to prudší, tak opatrně!

Ždírec nad Doubravou

Na asfaltce v Horním Studenci, kde vyjedete zpět do civilizace, se dejte doleva, nejdříve po hlavní, pak na kopci doprava po cyklostezce do Ždírce n. Doubravou.

Ve Ždírci to vezměte přes křižovatku rovně okolo školy, poté doleva směr Krucemburk, Žďár n. Sázavou. Na konci Ždírce u Pizzerie začíná cyklostezka, tak jí využijte. V Krucemburku jste za 5 minut.

Rybník Řeka

A ještě jeden tip na případné občerstvení:rybník Řeka. Leží jižně od Krucemburku asi 1,5km po červené značce. Lze si tady půjčit šlapadlo, lodičku, Vaši potomci určitě ocení koutek pro děti s prima skluzavkou do polštářů…

Hodně šťastných kilometrů a přijeďte se k nám podívat.