Jak správně vybrat kolo

Základem správné volby je, si nejprve ujasnit, co od kola vlastně očekáváme, jak často jej chceme používat, v jakém terénu a také kolik za něj chceme utratit peněz. Jinak samozřejmě při výběru uvažuje začínající cyklista, jenž se nejčastěji rozhoduje mezi základními kategoriemi kol, a jiné požadavky má již zkušenější jezdec, který se chce s novým kolem posunout o krok dál a již hledá stroj s konkrétním zaměřením. Na co všechno si dát tedy při výběru kola pozor?

Při koupi nového kola, je dobré vědět:
  • kolik investovat
  • kde a jak budete jezdit
  • a hlavně se poradit s odborníky 
 

Jedním z nejhorších zážitků je koupit si nevhodné nebo příliš levné kolo, pak proklínat každý ujetý kilometr a nakonec si muset pořídit další kolo.

Desatero pro výběr nového kola.

1) Kde koupit

Jedna z nejdůležitějších věcí. Radu odborníka potřebuje nejen začátečník a laik, ale i pokročilý cyklista. Proto se vyplatí jít do specializované, nejlépe doporučené prodejny.

Velkým sportovním řetězcům se raději vyhněte.

2) Za kolik

Všechno je relativní. Vzhledem k počáteční investici se kolo nezdá být levným sportem. Ale jakmile ho už jednou máte, staráte se třeba i několik let jen o údržbu. Přesto je třeba při jeho koupi uvažovat a počítat.

Ti, kteří budou chtít jezdit každý nebo každý druhý víkend, někdy i ve všední den na výlety od 25 kilometrů, přes 50 kilometrů i víc, zabrousit do terénu a svézt se rychleji, tak pro ty je hranice minimální kvality kola, rámu a komponentů kolem 15 000 korun.

Pro ostatní, kteří vyrazí na občasné pohodové vyjížďky v nenáročném terénu, stačí kolo levnější třídy, zpravidla kolem deseti tisíc i méně. Nedoporučujeme však kupovat kolo pod 6 000 Kč.

Kdo chce investovat více, nijak zvlášť nepochybí, když si koupí stroj dražší, který bude přesahovat jeho sportovní a časové nasazení. A pokud máte v plánu jezdit více, byla by chyba se za každou cenu držet předem dané částky, zde každá koruna navíc může znamenat kvalitativní posun.

Velkou chybou ale bude, když si cyklista koupí kolo příliš levné. Prakticky od začátku bude mít problémy s tím, že kolo nebude splňovat jeho nároky a dřív nebo později bude pořizovat stroj lepší a dražší.

3) Druh kola

Většina cyklistů milujících výlety dodnes řeší, zda si pořídit kolo krosové nebo horské. Měli bychom proto co nejpřesněji vědět, co od kola budeme chtít, jakým terénem budeme jezdit.

Kdo jezdí z 95 procent po silničkách, asfaltových a dobře zpevněných cestách, nebude zřejmě potřebovat kolo horské. Avšak už při poměru 80 procent zpevněné cesty + 20 procent cokoli jiného je to otázka k zamyšlení. Pokud jedete na čtyřhodinový výlet, tak se může i jediná hodina v trochu složitějším terénu neuvěřitelně zprotivit.

Vtip je v tom, že s horským kolem po silnici jet můžete. Bude oproti kolu krosovému, které má lehčí rám, větší průměr kol, jemnější vzorek plášťů a jiné převody, jen o něco málo pomalejší a těžkopádnější. "Horáka" si však lze "do rychlosti" vylepšit hladkými plášti.

S krosovým kolem je však v jakémkoli náročnějším terénu opravdu problém. Komfort jízdy se dramaticky snižuje zejména ve sjezdech.

Univerzální návod ale neexistuje.

Kdo si koupí kros, bude krásně šlapat po asfaltových rovinkách, ale navždy ho bude limitovat terén.
Kdo si pořídí horské kolo, bude na asfaltu o něco pomalejší, ale za to univerzálnější a nebude se muset bát občasných kořenů a větších kamenů nebo sjezdů lesními a polními cestami.

   

Pokud chcete oželet jakoukoliv jízdu v terénu a zaměřit se pouze na jízdu po kvalitním asfaltu, volte kolo silniční. Toto kolo je většinou rychlé, lehké, elegantní, schází mu ale univerzalita. Uspokojí vás svou ochotou zrychlovat a rovněž rychle najetými kilometry. Rychlost silničního kola je oproti kolu horskému s hrubými plášti logicky nesrovnatelná. Silniční kolo ale není zdaleka určené jen pro závodníky. V poslední době získávají stále větší oblibu kola fitness. Jedná se o rychlá silniční kola s úzkými plášti, ovšem s rovnými řídítky a většinou s trojpřevodníkem. Jejich hmotnost i rychlost je srovnatelná s klasickými silničními koly, posed ale nabízejí pohodlnější, podobný MTB.

4) Dělení mtb

Kdo se rozhodne pro "horáka", může mít před sebou další dilema. Moderní mtb se dělí na poddruhy, podle rychlosti a prostupnosti terénem:

  1. Cross country - se zdvihy vidlice od 80 do 100 mm, pro ty kdo rádi jezdí po cestách z kopce, do kopce i po rovině a spíš se vyhýbají těžším terénním vložkám
  2. All mountain (enduro) nebo trail bike - celoodpružená kola, jsou lepší pro ty, kteří vjedou i na hrbolaté cesty a lesní pěšinky

5) "Full" versus "hardtail"

Celoodpružené kolo, nebo pevný rám jen s odpruženou přední vidlicí?

a. Hardtail - kolo s pevným rámem, jede jako drak nahoru, dolů i po rovině - všude tam, kde nejsou šutry, kořeny a větší výmoly

 

b. Celoodpružené kolo - je skvělé  v místech, kde naopak  začíná být terén trochu složitější, jsou sice těžší než stroje s pevnou zadní stavbou, zato mají lepší prostupnost terénem a jsou pohodlnější ve sjezdech, tlumí nárazy a zvyšují rychlost jízdy v terénu

 

6) Rám (druh a velikost)

Rám dává kolu charakter. Říká se, že jaký je rám, tak rychlé je kolo. Ale poznat dobrý rám je věda. Rada odborníka je opět nad zlato. Záleží nejen na geometrii, ale i na materiálu.

Dnes jsou v módě uhlíkové kompozity (karbon). Ten má nesporné výhody, které ocení spíš závodníci a velmi pokročilí jezdci. Je lehčí, dobře pruží, udržuje dostatečnou pevnost a materiál má takřka nulovou únavovou křivku.

Dobrý hliník je rozumnou šetřící variantou. Většina cyklistů si s ním užije skoro stejnou legraci.

Zatímco je možné si dobře zajezdit na různých kolech a materiálech, tak velikost kola je jen jedna. Ta vaše.
S velkým rámem jsou potíže při ovládání a brzy z něj bolí celé tělo. Malé kolo také není dobré. Cyklista potřebuje kolo akorát na tělo.

Velikostí kola se rozumí délka od středového složení po konec rámu, kde je zasunuta sedlová trubka. Velikosti se počítají buď v palcích - dospělá kola jsou od 14" po 24", nebo v centimetrech, ojediněle se dělí jako oblečení na XS, S, M, L, XL. Základním parametrem je výška postavy jezdce. Individuální přizpůsobení je potom možné správnou volbou sedlovky a představce.
Zde nám opět nejlépe poradí odborník v prodejně. V naší prodejně je samozřejmostí si kupované kolo aspoň trochu vyzkoušet.

Začínajícím hitem jsou biky s 29 palcovými koly. Závodníci si je pochvalují, stejně jako větší a těžší nebo silově vybavení sportovnější jezdci.

 

Výška postavy Velikost Kola
do 165 cm 15-16 palců, S, do 44 cm
160 - 170 cm 17-18 palců, M, do 48 cm
170 - 185 cm 19-20 palců, L, do 52 cm
185 - 200 cm 21-22 palců, XL, do 55 cm
nad 195 cm 23-24 palců, XXL, 58-61 cm

7) Vidlice

Odpružená přední vidlice je už standardní výbavou kola. Existuje však široké spektrum vidlic různých konstrukcí.

Vhodná kombinace rámu a vidlice právě pro váš styl a úroveň ježdění by měla být jedním z nejdůležitějších bodů rozhodování. Právě kvalita vidlice může dlouhodobě určovat kvalitu a tím hranice vašeho stroje.

Na rozdíl od komponentů jako řazení, měnič a podobně, je případná výměna vidlice nákladnou operací. Proto by jí při výběru kola měl kupující věnovat patřičnou pozornost. Je lepší volit kolo s kvalitnější vidlicí i za cenu kompromisu na ostatních komponentech, než kombinaci horší vidlice a dražšího osazení.

8) Brzdy

Donedávna se hodně řešily. I zde máme na výběr:

Diskové brzdy    V-brekové brzdy
  • dobrá kola je mají prakticky bez výjimek
  • brzdí líp než špičkové "véčka"
  • propastný je pak rozdíl v mokru
  • když kolo "chytí" po nárazu osmu, není nutné odpojovat véčkovou brzdu
  • nehrozí probroušení ráfků
  • pro sportovně rekreační jezdce
  • jednoduchá, snadná a levnější  údržba
  • nižší pořizovací cena - oproti diskům jen při nákupu ušetříte
    až 2 000 Kč
 

 

9) Komponenty

Jakou máte přehazovačku, přesmykač, kliky, převodníky, pastorky, náboje, ráfky, řídítka a sedlovku, to určitě není jedno. Znovu se vyplatí se poradit s odborníky. Zjednodušeně řečeno, čím lepší komponenty, tím víc jde vše potichu a hladce, tím méně to vrže a rachtá.

Od určitého momentu však už nejde tolik o přesnost a hladký chod přehazování, a už vůbec ne o výdrž či pevnost. Jde hlavně o váhu. Čím dražší komponenty, tím jsou lehčí. Toto zajímá především závodníky, běžný smrtelník se tím trápit nemusí.

Stále dokola se řeší i nášlapy. Zbytečně. Kdo chce pořádně jezdit, dřív nebo později u nich skončí. Šlape se s nimi prostě o dost líp.

10) Doplňky

Když už vyrazíme na kole, měli bychom mít dobré doplňky:

  • náhradní duši (raději dvě)
  • pumpičku
  • sadu záplat
  • montpáky
  • sadu imbusů
  • na nářadí malou brašnu pod sedlo
  • do mokra se hodí blatníky
  • láhev na vodu a košík na ní
  • rukavice
  • helma, která dobře sedí na hlavě a větrá

 

     

Kvalita se vyplatí

Bylo by chybou se domnívat, že dražší kolo rovná se méně údržby. Naopak! Drahé kolo je často lehké, konstruované na závodní použití. Úbytek materiálu zajistí jezdci lepší akceleraci a skvělou ovladatelnost, zároveň ale v mnoha případech i větší náchylnost na poškození. Kvalitnější kolo často znamená složitější technologie jako například hydraulické brzdy, olejem tlumené odpružené vidlice a podobně. Takové kolo sice umožní lepší výkon, se servisem je ale nutné počítat. Pokud si můžete dovolit dát za kolo třicet, padesát, osmdesát tisíc, neváhejte a učiňte tak. Rozhodně kvalitativní posun mezi jednotlivými třídami kol poznáte. A pokud si říkáte, že na vaše občasné vyjetí stačí kolo za pár korun, jste na omylu. Právě v případě, že nejezdíte často, tak byste si měli alespoň tu občasnou vyjížďku vychutnat na funkčním kvalitním kole, s jehož hmotností nebude váš netrénovaný organizmus příliš zápolit a neodradí vás tak od dalších cyklovýletů.

{jcomments on}