Jak správně hustit kolo

Na začátek nutno poznamenat, že není možné dát všeobecné doporučení pro správné huštění všech druhů kol. "Správný" tlak závisí na mnoha faktorech. Ty jsou určeny hlavně váhou jezdce, terénem a stylem jízdy. Jak tedy správně nahustit kolo?

Na boku každého pláště vždy najdeme rozmezí doporučených tlaků. Uvedené rozmezí však bývá dost široké a dává uživateli značné možnosti vlastního přístupu, a tedy i chyb. Výrobci vychází při doporučení tlaku z těchto hodnot: součet hmotností jezdce, kola, případně zavazadel.

Do hry vstupuje také typ terénu. Výsledky různých testů ukazují, že na většině podkladů valivý odpor (tedy tření, které vzniká mezi kolem a povrchem) s tlakem roste! Klesá pouze na silnici a to velmi mírně. Vyšší tlak snižuje komfort jízdy a přilnavost pláště, avšak nesnižuje valivý odpor. Naopak dlouhodobé podhuštění zkracuje životnost plášťů.

Z tohoto hlediska lze pro jízdu v terénu doporučit nízké tlaky okolo (2 bary). Huštění přes (3 bary) nemá žádný efekt. Jste-li těžší nebo vezete zavazadla, měli by jste zvolit vyšší tlak. Jezdci s malou váhou, nebo ti, kteří upřednostňují komfort pružení, mohou tlak patřičně snížit.

V žádném případě však nepřekračujte hodnoty uvedené na plášti. Překročení této hodnoty může uvolnit plášť, způsobit poškození kola a zranění jezdce.

Pláště hustěte na doporučený tlak, nejlépe vhodnou cyklo hustilkou.

Kompresory dávají velké množství vzduchu najednou a velmi rychle zvýší tlak v pláštích.

{jcomments on}